Cu toții suntem compuși din multiple fațete ale sinelui: avem părți diferite în interiorul nostru, fiecare cu propriile gânduri, emoții și moduri de a reacționa. Uneori, pentru persoanele care se identifică drept autiste, cu ADHD sau o combinație AuDHD, aceste părți pot fi foarte vizibile și pot părea că se află mereu în conflict ori că, pe rând, preiau controlul. Totuși, chiar dacă nu te regăsești în sfera AuDHD, cel mai probabil știi cum e să simți mai multe „voci” sau „energii” ce coexistă în tine, fiecare cu perspective și nevoi diferite.
1. Recunoasteti și onorati fiecare parte
Fiecare parte din voi – fie că e partea autistă, partea ADHD, o parte mai anxioasă sau una mai relaxată – are un mesaj și o nevoie emoțională. Conceptele din Schema Therapy ne arată că, de multe ori, aceste părți reflectă nevoi neîmplinite din copilărie și se pot manifesta ca Child Modes (partea care tânjește după siguranță, acceptare) sau Coping Modes (parte rebelă, parte care evită). A le nega sau suprima, de obicei, intensifică tensiunile.
Exemplu practic: Țineți un jurnal în care identificați ce simte „partea Autistă” (nevoie de rutină, liniște) și ce simte „partea ADHD” (explorare, creativitate) pe parcursul zilei.
2. Cum gestionam „adolescentul rebel” si „adultul responsabil”
Mulți oameni AuDHD descriu o parte a lor drept „adolescent rebel” (impulsiv, creativ, neastâmpărat) și o altă parte drept „adult responsabil” (dornic de ordine, dedicat valorilor și regulilor). În ST, le-am putea considera coping modes (adolescent) și Child Mode sau Adult Sănătos (cea care dorește structură).
Exemplu: Dacă partea ADHD e adolescentul care „vrea totul acum”, ați putea să-i oferiți pauze de spontaneitate planificate, astfel încât să nu vă copleșească întreaga zi.
Sugestie: Evitați să criticați direct partea ADHD – mai degrabă înțelegeți că ea aduce un plus de noutate și imaginație.
3. Despre Criticul Intern Exigent (Critic Ableist Exigent)
În intervenția ST adaptată persoanelor neurodivergente, unul dintre modurile parentale critice poartă denumirea de Critic Ableist Exigent.
Termenul „ableist” derivă din „ableism”, care înseamnă discriminarea și prejudecățile față de persoanele cu dizabilități (fie ele fizice, mentale sau neurodiverse). Ableismul favorizează implicit un tipar considerat „normal” și subestimează ori marginalizează oamenii care se abat de la acest tipar.
Exemple de ableism:
- Așteptări nerealiste: a crede că persoanele cu dizabilități (inclusiv neurodivergențe) trebuie să „depășească” dizabilitatea pentru a fi valoroase.
- Atitudini paternaliste: tratarea persoanelor cu dizabilități ca fiind neputincioase.
- Accesibilitate limitată: spații, site-uri sau transport neadaptate.
- Comentarii insensibile: complimente care implică faptul că e „inspirator” să faci lucruri obișnuite fiind neurodivergent.
Cum se manifestă acest critic: Ca o voce interioară ce impune standarde nerealiste, minimalizând nevoile reale (e.g. „nu ești suficient de bun dacă nu faci X la fel ca ceilalți”). Poate accentua vinovăția sau rușinea atunci când persoana simte că nu se încadrează în așteptările „normale”. Pentru a-l contracara, ajută să recunoaștem că e un ecou al prejudecăților sociale internalizate – nu e neapărat adevărul despre cine suntem și ce putem face.
4. Folositi puterea „Adultului Sanătos” (ST) si creați un cadru sigur
În Schema Therapy, există conceptul de Adult Sănătos, acea voce interioară care poate negocia nevoile, poate stabili limite și poate oferi validare. În loc să lăsăm Criticul Ableist Exigent sau părțile impulsive să domine, aducem o stare de Adult Sănătos care să fie empatic și, totodată, protector.
Formulă de auto-dialog:
„Aud ce spune Criticul Ableist Exigent: că n-aș fi suficient de capabil(ă). Dar oare chiar cred asta? Poate e doar un mesaj vechi, neadevărat.”
„Partea Autistă are nevoie de ritual, partea ADHD vrea spontaneitate, iar Criticul vrea să fiu perfect(ă). Eu, ca Adult Sănătos, pot decide cum să pun limite și să ofer spațiu pentru ambele părți.”
5. Nu exista rețete fixe – fiti blanzi cu voi
Într-o zi, planul vostru poate funcționa ireproșabil, iar în alta e posibil să apară haos. În loc să priviți acest lucru drept eșec, vedeți-l ca pe un proces de învățare. Criticul Ableist Exigent tinde să acuze, să judece; dar puteți alege să-l recunoașteți și să-l dezarmați, acceptând că, uneori, aveți nevoie de pauze, de sprijin sau de schimbare de direcție.
Întrebare-reflecție: „Am fost azi prea aspru/aspră cu mine, cerându-mi să fiu mereu la fel de productiv(ă) precum ceilalți? Ce aș putea face diferit mâine pentru a-mi susține părțile Autistă și ADHD?”
6. Construirea increderii intre părți diferite
În Schema Therapy: se propune de multe ori un exercițiu de imagery (imagerie dirijată), unde inviți părțile tale (Autistă, ADHD, Criticul Ableist, Copilul Vulnerabil) să își exprime temerile și dorințele. Apoi, din poziția de Adult Sănătos, tu oferi fiecăreia siguranță și recunoaștere.
Sugestie: Poți spune: „Critice, înțeleg că vrei să fiu acceptat(ă) de societate și ți-e teamă să nu rămân în urmă. Dar pot să găsesc eu, Adultul, strategii pentru a reuși, fără să mă pun pe mine la pământ.”
7. Integrare si acceptare: cateva idei practice
Jurnalul părților: notează zilnic reacțiile și gândurile părții ADHD, părții Autiste și observațiile Criticului Ableist Exigent. Observă când Criticul te face să te simți neadecvat(ă) sau „defect(ă)” și cum poți răspunde cu blândețe.
Planificare cu spațiu: combină ritualurile blânde (pentru partea Autistă) cu intervale de spontaneitate (pentru partea ADHD).
Tehnica limitelor: imaginează-ți un „loc de joacă” cu garduri suficient de clare încât să-ți confere stabilitate, dar destul de largi încât să explorezi fără să te rătăcești.
Sprijin extern: caută grupuri dedicate persoanelor neurodivergente, unde poți împărtăși experiențe. Un terapeut care înțelege autismul, ADHD-ul și ST poate fi de mare ajutor în gestionarea Criticului Ableist Exigent și în crearea de strategii personalizate.
8. Auto-ingrijire si comunitate
Grupuri și forumuri: fie online, fie locale, pot fi surse de idei, tehnici practice și validare emoțională.
Apel la terapie specializată: un profesionist ce cunoaște neurodivergențele și ST vă poate ghida prin restructurarea convingerilor nefolositoare și prin exersarea modului de Adult Sănătos.
Recunoaște-ți meritele: fiecare mic pas contează. Dacă azi ai reușit să-ți oferi un spațiu de cinci minute de calm și ai lăsat Criticul să treacă, e un progres real.
Concluzie:
Multiplicitatea noastră este o sursă de putere
Atunci când ne ascultăm părțile interioare – inclusiv Criticul Ableist Exigent – și le înțelegem nevoile emoționale, deschidem calea către o integrare mai profundă. Da, poate exista tensiune între partea care tânjește după structură și cea care iubește spontaneitatea. Dar, printr-o abordare de tip Schema Therapy, putem construi un Adult Sănătos care să valideze ambele părți, să ofere acele limite blânde și să recunoască faptul că vocea criticului interior e doar un ecou al unor prejudecăți ce nu ne definesc cu adevărat.
Pe măsură ce veți continua să experimentați și să negociați spațiul dintre aceste părți, amintiți-vă că nu sunteți singuri și că există strategii, resurse și, mai ales, propria voastră compasiune, care pot transforma conflictul intern într-un dans colaborativ. Privind multiplicitatea sinelui prin lentila neuroafirmativă, veți descoperi un potențial imens de creativitate, reziliență și conectare profundă cu voi înșivă și cu ceilalți.