Sistemele motivationale si impactul lor in ADHD

Modelul propus de Jaak Panksepp (2011) descrie existența a șapte sisteme motivaționale primare, profund înrădăcinate în structurile subcorticale ale creierului. Aceste sisteme, comune tuturor mamiferelor, stau la baza comportamentelor fundamentale, a reacțiilor emoționale și a modului în care ne conectăm cu ceilalți – contribuind atât la dezvoltarea sănătoasă, cât și la apariția anumitor vulnerabilități psihologice.

În cazul adulților care trăiesc cu ADHD, dezechilibrele apărute în funcționarea acestor sisteme pot genera dificultăți care sunt adesea greșit înțelese ca „lipsă de voință” sau „dezorganizare”. De fapt, ceea ce se observă este rezultatul unor procese neurobiologice complexe, care influențează profund experiența de zi cu zi:

  • o motivație redusă în absența stimulării externe sau a recompenselor imediate,
    dificultăți persistente în reglarea emoțiilor intense,
  • apariția unor comportamente impulsive și
  • reactivitate crescută, precum și provocări în menținerea relațiilor stabile și în adaptarea la cerințele constante ale vieții profesionale.

Această perspectivă ne invită nu doar să înțelegem mai bine funcționarea internă a persoanelor cu ADHD, ci și să cultivăm o abordare terapeutică bazată pe empatie, validare și sprijin real, dincolo de simptom și etichetă.

 

Nr.

Sistem motivațional Rolul jucat

în funcționarea sănătoasă

Disfuncții frecvente în ADHD la adulți

1 SEEKING

(Căutare, explorare, motivație)

Activează curiozitatea, interesul, inițiativa, învățarea

→ Dopamină

Motivație scăzută fără stimulare externă

Procrastinare

Dificultăți de inițiere a sarcinilor „plictisitoare”

2 RAGE

(Furie, frustrare, reacție la blocaje)

Apără limitele personale, generează energie în fața nedreptății

→ Amigdala, hipotalamus

Iritabilitate crescută

Reacții impulsive

Toleranță scăzută la frustrare

3 FEAR

(Frică, evitare)

Protejează de pericole, ajută la precauție și evaluare

→ Amigdala

Evitarea sarcinilor din frica de eșec

Anxietate de performanță

Luare de decizii impulsive

4 LUST

(Dorință, conectare intimă)

Motivează apropierea fizică și sexuală, intimitatea Impulsivitate sexuală sau dezinteres

Dificultăți de conectare afectivă stabilă

5 CARE

(Îngrijire, empatie, atașament)

Sprijină relațiile, grija față de ceilalți, atașamentul

→ Oxitocină, vasopresină

Dificultăți în a menține atenția emoțională

Poate părea distant sau neimplicat

6 PANIC/GRIEF

(Anxietate de separare, pierdere)

Susține legăturile emoționale, durerea sănătoasă după pierdere Hipersensibilitate la respingere (rejection sensitivity)

Instabilitatea relațiilor emoționale

Teamă de abandon

7 PLAY

(Joacă, spontaneitate, creativitate)

Permite învățarea prin joc, conexiunea socială, reducerea stresului Nevoie excesivă de stimulare

Distragere ușoară

Poate părea imatur sau „neserios”