Modelul propus de Jaak Panksepp (2011) descrie existența a șapte sisteme motivaționale primare, profund înrădăcinate în structurile subcorticale ale creierului. Aceste sisteme, comune tuturor mamiferelor, stau la baza comportamentelor fundamentale, a reacțiilor emoționale și a modului în care ne conectăm cu ceilalți – contribuind atât la dezvoltarea sănătoasă, cât și la apariția anumitor vulnerabilități psihologice.
În cazul adulților care trăiesc cu ADHD, dezechilibrele apărute în funcționarea acestor sisteme pot genera dificultăți care sunt adesea greșit înțelese ca „lipsă de voință” sau „dezorganizare”. De fapt, ceea ce se observă este rezultatul unor procese neurobiologice complexe, care influențează profund experiența de zi cu zi:
- o motivație redusă în absența stimulării externe sau a recompenselor imediate,
dificultăți persistente în reglarea emoțiilor intense, - apariția unor comportamente impulsive și
- reactivitate crescută, precum și provocări în menținerea relațiilor stabile și în adaptarea la cerințele constante ale vieții profesionale.
Această perspectivă ne invită nu doar să înțelegem mai bine funcționarea internă a persoanelor cu ADHD, ci și să cultivăm o abordare terapeutică bazată pe empatie, validare și sprijin real, dincolo de simptom și etichetă.
Nr. |
Sistem motivațional | Rolul jucat
în funcționarea sănătoasă |
Disfuncții frecvente în ADHD la adulți |
1 | SEEKING
(Căutare, explorare, motivație) |
Activează curiozitatea, interesul, inițiativa, învățarea
→ Dopamină |
Motivație scăzută fără stimulare externă
Procrastinare Dificultăți de inițiere a sarcinilor „plictisitoare” |
2 | RAGE
(Furie, frustrare, reacție la blocaje) |
Apără limitele personale, generează energie în fața nedreptății
→ Amigdala, hipotalamus |
Iritabilitate crescută
Reacții impulsive Toleranță scăzută la frustrare |
3 | FEAR
(Frică, evitare) |
Protejează de pericole, ajută la precauție și evaluare
→ Amigdala |
Evitarea sarcinilor din frica de eșec
Anxietate de performanță Luare de decizii impulsive |
4 | LUST
(Dorință, conectare intimă) |
Motivează apropierea fizică și sexuală, intimitatea | Impulsivitate sexuală sau dezinteres
Dificultăți de conectare afectivă stabilă |
5 | CARE
(Îngrijire, empatie, atașament) |
Sprijină relațiile, grija față de ceilalți, atașamentul
→ Oxitocină, vasopresină |
Dificultăți în a menține atenția emoțională
Poate părea distant sau neimplicat |
6 | PANIC/GRIEF
(Anxietate de separare, pierdere) |
Susține legăturile emoționale, durerea sănătoasă după pierdere | Hipersensibilitate la respingere (rejection sensitivity)
Instabilitatea relațiilor emoționale Teamă de abandon |
7 | PLAY
(Joacă, spontaneitate, creativitate) |
Permite învățarea prin joc, conexiunea socială, reducerea stresului | Nevoie excesivă de stimulare
Distragere ușoară Poate părea imatur sau „neserios” |